Przedsiębiorstwo powstało 01.10.1991r. po przekształceniu WPK na 17 niezależnie działających przedsiębiorstw autobusowych oraz na mających wspólną dyrekcję 5 zakładów tramwajowych. Od dnia 28.08.1997 roku PKM Gliwice działa jako Spółka z o.o., w której największe udziały posiada miasto Gliwice. Podstawowym zadaniem Spółki jest wykonywanie zleconych zadań w zakresie usług przewozowych komunikacji miejskiej. Ponad to realizujemy planowane zadania w zakresie konserwacji, przeglądów technicznych i remontów majątku własnego, użyczonego oraz planowanych zadań w zakresie sprzedaży innych usług.
Zatrudniamy około 500 pracowników z terenu Gliwic i okolicznych miejscowości. Autobusy kursują na terenie okolicznych miast i gmin, obsługując codziennie 45 linii i wykonując około 39 tys. km. PKM Sp. z o.o. posiada własną stacją paliw, halę Stacji Obsługi Pojazdów oraz plac parkingowy o pojemności 200 autobusów.
Kontynuujemy najlepsze tradycje komunikacji miejskiej sięgające roku 1882. Jesteśmy dobrze zorganizowanym, dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwem. Naszą pracą przyczyniamy się do sprawnego funkcjonowania komunikacji w aglomeracji śląskiej, min. poprzez podnoszenie komfortu przejazdu. Bezustannie dążymy do zapewnienia usług na poziomie gwarantującym satysfakcję naszych klientów. Szczególny nacisk kładziemy na zapewnienie komfortu osobom niepełnosprawnym, starszym oraz matkom z dziećmi. Dla nas komfort przejazdu to bezpieczeństwo, punktualność, sprawność oraz życzliwa obsługa pasażerów. Równie istotnym elementem naszej polityki są działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, które realizujemy m.in. poprzez sukcesywną wymianę taboru na pojazdy przyjazne środowisku (EEV i EURO6).
PKM Gliwice Sp. z o. o. jest przewoźnikiem, który wykonuje zadania przewozowe zlecane przez organizatora komunikacji miejskiej na terenie województwa śląskiego – Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach.
PKM Gliwice Sp. z o.o. nie jest organizatorem komunikacji, w związku z tym nie zajmuje się:
- lokalizacją przystanków,
- ustalaniem częstotliwości kursowania autobusów,
- zmianami tras komunikacji miejskiej,
- uruchamianiem nowych linii,
- ustalaniem cen biletów.
Wszelkie pytania i uwagi dotyczące organizacji komunikacji miejskiej, pasażerowie powinni kierować bezpośrednio do organizatora transportu na terenie województwa śląskiego - ZTM w Katowicach.